Menu

Coaching

Als coach wil ik kinderen en jongeren helpen bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en ze positieve bagage meegeven in dit leven. Zo zijn kinderen met hun gevoelens, gedachten, krachten en talenten beter in staat om te gaan met alle uitdagingen van het leven.

Werkwijze

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek (meestal telefonisch) met de ouder(s)/verzorger(s), bespreken we of coaching geschikt is voor je kind en of er een ‘klik’ is. Indien op basis van dit gesprek wordt besloten door te gaan, volgt er een intakegesprek bij voorkeur met beide ouders. We stellen samen vast welke thema’s er spelen bij het kind, wat de wensen tot verandering zijn en waaraan gewerkt kan worden. Daarna volgt een traject van gemiddeld 5 tot 10 sessies met het kind. De hoeveelheid sessies is afhankelijk van de hulpvraag en de mogelijkheden. Deze sessies duren 45-60 min en werk ik individueel met het kind. Hierbij kijk en luister ik met aandacht. Ik zal samen met het kind zijn of haar hulpvraag (doel) concreet maken, kijken naar de behoefte van het kind en hiermee aan de slag gaan. Jouw hulpvraag en eventueel die van de leerkracht wordt altijd meegenomen waarbij onderzocht wordt wat de relatie is tot die van je kind.

Aan het eind van het traject evalueer ik met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind of het doel is behaald. Daarbij geef ik attentiepunten mee voor het kind en de ouder(s)/verzorger(s) om de ingezette verbetering voort te zetten. Een follow-up moment na een aantal weken/ maanden behoort ook tot de mogelijkheid.

Inhoud sessie

De inhoud van de sessies stem ik af op de leeftijd van het kind, de ontwikkeling, belevingswereld en interesses. Dit doen we spelenderwijs d.m.v. gesprekstechnieken, rollenspellen, lichaamswerk, visualisaties, mindfulness, meditaties, verhalen en spel. Methodieken die hieraan ten grondslag liggen zijn o.a. NLP, RET, Kids Skills, Geweldloze Communicatie en Rots-en Watertechnieken. Daarnaast kunnen ook creatieve werkvormen worden ingezet zoals tekenen, schilderen, knutselen en kleien.  Verder luister en observeer ik, zonder onderdeel.

Bij jongeren (13-18 jaar) is het van belang dat ze zelf een hulpvraag hebben en hier graag met behulp van een coach mee aan de slag willen gaan. We gaan samen onderzoeken wat de jongere nodig heeft en hoe hij/ zij dit kan bereiken. Ook hier maak ik veelal gebruik van gesprekstechnieken, rollenspellen, visualisaties, mindfulness en meditaties, afhankelijk van wat past bij de jongere.